Приходите от билети и карти трябва да се вдигнат доста, тоест трябва да се вдигне посещаемостта. От една страна инфраструктурно трябва да се подобрят нещата и в момента важните проекти за Левски в дългосрочен план в тази посока са сектор А и трети метродиаметър. Другото което ще ни вдигне посещаемостта е играта. Трето - Левски напрактика няма маркетингов отдел. Тези три неща са фундаментално важни за вдигането на посещаемостта ни. По сектор А вече се работи, а трети метродиаметър не зависи от нас, но се очаква да е готов 2018та. Дотук добре. За играта ще пиша малко по-натам. Малко за "маркетинговия отдел на Левски" - напрактика такъв няма и там работят пълни некадърници. Левски има огромен потенциал от маса привърженици и задачата е те да се превърнат в активни такива. Дори само в София е огромен потенциала ни. С новия сектор се надявам да имаме и нормален фенмагазин и цялостно обновяване на артикулите. Ако в магазините се продават нормални и красиви артикули приходите от мърчъндайзинг ще се вдигнат в пъти. Отделно от това трябва да се мисли и за развитие на веригата от магазини с тези бъдещи нормални артикули - един на Герена и един в центъра няма да са достатъчни и трябва да се помисли и за отваряне на поне някакви малки магазини с нисък наем и в други големи градове където има много левскари и на първо време задължителни са Варна и Благоевград. Може да се помисли и лятото за курортите. Отделно от това трябва да се правят някакви общи инициативи с НКП за връщане на левскарите на стадиона - нещо, което направиха Звезда и си вдигнаха изключително много посещаемостта. Отделно ни трябва един нормален и професионален сайт (тук винаги давам за пример сайта на Партизан) където да се отдели специално внимание на малките партньори. Левски напрактика почти няма малки спонсори, а само един основен. От малките се сещам за ачибъдем и още 2-3. Тези трябва да се вдигнат в пъти - всеки може да влезне в сайтовете на Динамо Загреб, ПАОК, Партизан или който иска и да види колко десетки спонсори имат тези отбори (на ПАОК освен основните 3 спонсора преброих още 25 по-малки, на Партизан също са поне 20). А за да се привлекат спонсори трябва нормално направени проспекти за реклама и тн - доколкото си спомням много професионално такова нещо имаше в сайта на Партизан с брой ТВ зрители на мачовете им и тн, описана всяка възможна точка на стадиона или базата където може да се рекламира и тн (намерих го:
http://www.en.partizan.rs/marketing/ (между другото в проспекта на една от страниците има за тренировъчния им център.. ето в такава среда се създават футболисти като Йоветич и Ляич)). Всичко е въпрос на маркетинг и отдел корпоративни клиенти/връзки. Отделно трябва да се използват модерните канали за достигане до привържениците - нормална официална фейсбук страница (а не пародията в момента, която е на практика спортал), туитър и тн. Трябва и да се въведе система на членство като годишното членство да струва поне 10-20лв и това да ти дава привилегии като например да можеш да гледаш видео на сайта или мачовете от подготовката, да имаш един ден предварително да си купуваш билети за големите мачове и тн. Което ме подсеща, че трябва напълно да си сменим билетната система и да влезнем в 21-ви век - да можеш да си купуваш онлайн билети и да ти се появява схема на стадиона и да си избираш точно мястото след което този билет или да ти се праща по пощата или да ти се зарежда директно на членската карта (аз така си взимам билети за милуол). В пъти ще се улеснят хората и ще се привлекат и такива, които не им се седи на опашките на Тодорини кукли преди всеки мач. Тук се подсещам за още една абсолютна необходимост - паркинг. Казаха, че в проектът е предвиден такъв за 800 коли, но аз не виждам къде може да е освен зад бъдещия Г сектор, тоест отива и това на 2018та година, но дотогава могат да пригодят алеите водещи до сектор А за паркинг и ако се разграфи правилно със сигурност ще могат да се направят едно 200 места - паркоместата са ни страшно необходими, защото на малко по-посетени мачове и с паркирането е страшен проблем по квартала. Отделно трябва да се провеждат всякакви кампании по училища и тн и да се популяризира този клуб, да се организират групи от училищата в музея и тн. Трябва да се направи привлекателен и повече деца да се запалват истински. Тези неща трябва да се правят заедно с НКП. Горе долу това са нещата от маркетингова, инфраструктурна и фенска гледна точка, които ще помогнат за повишаване на приходите в клуба, малко хаотично и се извинявам за което.
Другото е игра и школа. Първо материална база. На Герена трябва да се съборят секс мотелчетата и там да се направи още един терен, а на Раковски двата големи да се направят с перфектна трева. Има и няколко по-малки терена и мисля това е достатъчно. Но на Раковски трябва да се направи още едно общежитие където да бъдат настанявани таланти от цяла България. Освен въвеждането на западна методика (или поне сръбска) в школата трябва да се направи и реорганизация - в момента Левски-Раковски служи да приютява тези дет не стават за Левски от Герена, което е малоумно. С увеличаването на треньорите и заниманията според мен трябва да се направи и следната реорганизация - Левски-Раковски като отбор да се закрие, да нямаме дублиране на отбори от едни и същи набори, а просто на Раковски да тренират тези до 14-годишна възраст примерно, а след това да се местят на Герена - така ще разполагат и с повече терени и по-добри условия за работа. Друго много важно нещо е скаутската мрежа. Динамо Загреб всяка година продават играчи за десетки милиони, но това не идва от самосебе си, а защото обират талантите от почти цяла бивша Югославия. При правилна и професионална работа не пречи ние да правим същото поне за България и да се откриват възможно най-рано - дори на 10 да са отиват в базата на Раковски и почват с развитието си, а когато става въпрос за наистина големи таланти клубът трябва да предлага помощ на родителите им да се преместят в София и да им се намери работа - едно е провинциалното момче с родителите в София и друго е само в големия град - шансът за провал заради чалга, алкохол и курви се смалява до минимум, защото родителите ще го държат искъсо защото знаят, че без Левски се връщат там откъдето са дошли. Нещо подобно са направили и Барса с Меси, същото го правят и Динамо Загреб. Отделно трябва да се въведе безкомпромисност - в момента в който си кривнал от правия път и си сгафил нещо трябва даденият играч да се гони веднага - независимо колко голям талант е, защото само така ще се научат на респект и уважение към клуба. Тези неща като се направят можем да започнем да очакваме школата ни да произвежда наистина добри играчи, които след време да продаваме и за много добри пари. Отделно ни трябва скаутска мрежа и за играчи за първия отбор - не пречи в повечето случаи да взимаме най-доброто от България (а най-добре е да го взимаме още в юношески години), но трябва да се търсят и играчи по чужбина - примерно някакви малки и надъхани бразилчета, негърчета и тн на по 18-19-20 години. Има някои отбори които непрекъснато правят такива трансфери - взимат за смешни пари някакви такива и след 1-2-3 сезона ги продават за милиони. Пресен пример - Гари, а за трансфер на момче излезнало от школата на БГ клуб - Георги Миланов. Просто трябва професионализъм. И на юноши, и на идващи играчи трябва да им се обяснява, че идват в най-големия клуб в България, да им се набива непрекъснато в главите и че нещо повече от Левски в тази страна няма като развитие. Всичко горенаписано като се изпълни (особено това с талантите и родителите им) и талантливи деца и техните семейства сами ще се натискат да идват в клуба заради преспективите, базата, професионализма, помощта за семейството и фактът, че това е най-доброто което детето им или даден играч може да получи в България. Тези всичките неща като се направят ще се вдигне и много нивото на игра, от там и посещаемостта, оттам и пробивите в ШЛ (вече супер улеснено) и ЛЕ ще зачестят, което да носи солидни финансови приходи.
И малко числа - към момента бюджетът на Левски е около 8 милиона лева. За горепосочените неща спокойно може да се мине и с 10 милиона лева или хайде 12. Но повечето не искат кой знае какви финанси, а професионализъм и организация най-вече.
Към момента приходи от маркетинг напрактика почти нямаме. Смятам, че от продажба на фенски артикули само могат спокойно да се правят 4-500хил лв годишно. Въвеждането на членството не би донесло кой знае какви приходи, но там има и изгода заради повишаване на активността. И все пак ако се запишат 10 000 члена по 10 или 20лв това са още 100-200хил лв. Горепосочените неща ако си изпълнят съм убеден, че средната ни посещаемост в първенството ще е поне 10 000 на мач (въпреки, че за мен имаме потенциал за повече - 15-20к) по 10лв средна цена на билета са едно 100хил лв на мач по 18 мача почти 2 милиона. АКо стигаме и по-често до големи евромачове там приходите на мач спокойно могат да достигнат и 500хил лв. (25 000 посещаемост по 20лв средно билет, а да не говорим ако се направи на националния стадион, но да приемем, че си играем на Герена). Отделно ако се привлекат множество малки спонсори това са още няколко стотин хиляди примерно. Отделно имаме приходи от ТВ права, които към момента само за А група са от порядъка на 300-400хил лв за нашия клуб, а ако стигнем до голям евромач пак са солидни. Това от маркетингова и фенска гледна точка.
От чисто футболен аспект няма как да предвидя какви пари бихме получавали от трансфери, но при добра организация, школа и скаутска мрежа може би можем да правим средно по няколко милиона от продажби на сезон. Но това е трудно да се предвиди. Но друго може да се предвиди - ако всички тези условия са изпълнени то неминуемо ще зачестят участията ни в групите на ЛЕ и чат пат ще се появяваме и в ШЛ - едно участие в групите на ЛЕ мисля към момента носи около 3-3,5 милиона лева, а едно влизане в ШЛ носи 16 милиона лева. А от трите мача още средно по около 700хил лв приходи от билети плюс мачът за влизане в ШЛ и ти остават чисто едни 2 милиона и от билети.Тоест с едно влизане в ШЛ си си вързал бюджета за поне година и половина, а с едно влизане в ЛЕ си вързал около 1/3.
Потенциал имаме огромен, София е страшно синя, но активно интересуващите са малко и трябва да се работи в тази посока и то заедно с НКП. Ако се правят нещата както трябва средната посещаемост може да се вдигне и на 15к, дори 20к и горепосочените приходи от билети да са още по-големи. Много хора подценяват тези приходи, но ако искат да сметнат тези приходи от сезона с 1/4 финала примерно или ШЛ, да не говорим за ТВ правата от Шалке примерно.
Много неща са според зависи, един сезон клубът може да е на печалба или дори голяма печалба (ШЛ или скъп трансфер), друг на загуба, но осреднено мисля може да е на нулата, а ако не точно на нея то съвсем малко под нея, което не би трябвало да е болка за умиране. Друг клуб в България няма такъв потенциал като фенска маса като нашия и е престъпление, че не се използва това и не се надгражда и развива. В съседна Сърбия с професионализъм един Партизан е вече 6-7 години абсолютен хегемон, а като фенове в Белград са поне два пъти по-малко от Звезда, а в цяла сърбия сигурно 5 пъти по-малко... тоест на нас би трябвало да ни е дори по-лесно, така че - професионална работа, организация и визия за развитие, не толкова финанси, това е. Трбябва клубът ни да влезне в 21ви век най-накрая, а още не е излезнал от комунизма. Умирам от яд като се замисля за този потенциал и как няма грам професионализъм и амбиция поне частица от това да се използва и да се развива.