След като се очертава сам да си чета постовете, реших да включа икономическите програми само партиите, които са ми интересни. Към тях бих добавил и РЗС и ВМРО, но нещо не им откривам програмите.
ДСБФинансова стабилност
1. Безусловно запазване на действащата система на „паричен съвет“ (валутен борд);
2. Отлагане на постъпките за влизане в Европейския икономически и валутен съюз (Еврозоната), докато се постигне трайно решение на дълговите проблеми на държавите, клиенти на стабилизационните фондове на ЕС, и бъдат създадени условия, при които ползите за България от нейното членство ще превъзхождат рисковете;
3. Ускорено разплащане по европейските програми от досегашния програмен период до 2015 г. и за следващия програмен период с цел стабилност и предвидимост на постъпленията в бюджета.
Нова данъчна система, включваща:
1. Облекчаване на данъчната тежест върху хората с ниски доходи и извеждането им от състоянието на „работещи бедни“ чрез определяне на необлагаем минимален доход, равен на минималната работна заплата;
2. Запазване на данъчната ставка от 10% върху доходите над необлагаемия минимум;
3. Разходите за учебни такси, погасяването на банкови кредити за образователни цели и др. да се приспадат от облагаемите доходи на завършилия успешно студент през първите 10 години, в които той е ангажиран на работа след дипломирането си;
4. Включване на всички доходи, включително от дивиденти и дялови участия, в годишната данъчна декларация;
5. Премахване на дискриминационната данъчна ставка от 15% за едноличните търговци и облагането им като самонаети физически лица на общо основание;
6. Нулева данъчна ставка за корпоративния данък върху дела на реинвестираната в България печалба;
7. Въвеждане на изрично изискване в ЗКПО, съгласно което при износа на стоки на цени по-ниски от цените на продажбите на българския пазар, разликата да се третира като облагаема печалба;
8. Разработване на нова глава в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), която подробно да урежда създаването, поддържането, съхранението и достъпа до данъчния архив на декларациите на физическите лица, едноличните търговци и самонаетите лица. Съхранението на техните данъчни декларации да стане за период от минимум 50 години;
9. Разширяване на законовата уредба на персоналните данъчни ревизии с въвеждането на принципа на верижните проверки при изясняване произхода на средствата, с които разходите на ревизираното лице надвишават приходите му.
Държавни и общински такси
1. Подробна законова уредба за справедливо определяне размера на държавните и общински такси, съгласно която:
- Стойността на всяка такса се определя само въз основа на разходите за нейното осъществяване;
- Увеличението на размера на съществуващите такси да не може да
надхвърля инфлацията за периода спрямо последното ѝ изменение,
освен ако обосновано заключение на независима експертиза посочва друго.
Облекчени условия за стартиране на малък и среден бизнес чрез:
1. Приемане на Кодекс на държавните изисквания за определени стопански дейности (КДИОСД), който съдържа изчерпателно всички изисквания, технически параметри и условия за упражняване на широк обхват от стопански дейности и преди всичко тези, които са характерни за малкия и среден бизнес;
2. Изпълнението на изисквания на КДИОСД за съответната дейност да бъде предпоставка за започване на работа без предварително разрешение, а само с уведомление до посочената в Кодекса институция;
3. Замяна на досегашната система на предварителни разрешения и проверки за започване на малък семеен бизнес със система на последващ контрол на основата на КДИОСД;
4. Изчерпателност и окончателност на изискванията в КДИОСД. Изисквания и предписания на контролни органи, които не съответстват на заложените в Кодекса, да не могат да пораждат правни последици;
5. Минимум двугодишен период за изпълнение при промяна на изискванията и условията в КДИОСД. Когато важни обществени интереси налагат това да стане в по-кратки срокове, разходите да се поемат от държавата;
6. За стартирането на собствен бизнес да се плаща еднократно и окончателно една-единствена такса. Приходите от тези такси да се разпределят по ред, определен от министъра на финансите;
7. Лицата, извършващи последващия контрол, ще подлежат на санкции за фиктивни проверки или неверни данни в контролните фишове.
Особена закрила на малкия и средния бизнес
1. Законодателни ограничения за включването на критерии за обем на дейността и минал опит на изпълнителя при обществени поръчки, като такива се допускат само за доставки или изграждането на обекти от особена важност, големина и специално предназначение;
2. Нормативно определяне на минимални срокове за проверки и приоритетно разплащане на възложителите към малките и средни фирми – изпълнители на обществени поръчки;
3. Законово задължение възложителите да се разплащат с изпълнителите на обществени поръчки според принципа „първият по време е първи по право“;
4. Създаване на гаранционен фонд за заплащане без забавяне при недостиг на средства на възложителя;
5. Ограничаване на нелоялната конкуренция чрез специални мерки за недопускане влизането в страната на незаконни имитации на известни търговски марки, както и на стоки, несъответстващи на европейските и на българските стандарти;
6. Изграждане на общински борси само за български плодове и зеленчуци и създаване на система за сертифициране на български биопродукти;
7. Засилване на мерките срещу контрабандния внос на земеделска продукция от съседни страни;
8. Смяна на подхода за кандидатстване по европейските програми за конкурентоспособност, трудова заетост, развитие на селските райони и на туризма чрез активна децентрализация и задължаване на разширена мрежа от местни офиси на програмите да издирват и стимулират малките и средните предприемачи и да търсят финансиране. Изграждане на ефикасна система за бърза и точна подготовка на проектите;
9. Нови законодателни мерки за ефективен контрол над концесионерите, изпълнението на инвестициите, екологичното въздействие, отчитането на разходите и финансовите им резултати;
10. Нова законодателна уредба за определянето на минималните осигурителни прагове, вменяваща ключова роля на браншовите организации.
Защита на конкуренцията и потребителите
1. Законодателни промени за силен превантивен контрол и координация на КЗК, НАП и МВР при предотвратяването и санкциите, свързани с престъпленията срещу конкуренцията (отразени в проектозакона, внесен от ДСБ и СК през февруари 2012 г.);
2. Законодателни промени, осигуряващи равнопоставеност на потребителите и доставчиците на услуги, когато предоставянето на услугите е свързано с предварително съгласие с общите условия на доставчика.
АТАКА1. Рязък и незабавен скок нагоре на доходите:
Минимална заплата в България – 1000 лева
Минимална пенсия – 500 лева
Сега!
Не след 25 години!
2. Незабавно разваляне на концесиите за златодобив и връщане на печалбата от 3 милиарда евро годишно в български ръце в полза на цялата нация.
3. Незабавно разваляне на договорите с ЧЕЗ, ЕОН и ЕВН и връщане на печалбата от 1 милиард евро годишно в български ръце в полза на цялата нация.
4. Нов регламент и състав на митниците, връщане на 2 милиарда евро годишно от контрабанда в български ръце в полза на цялата нация.
5. Строеж на два нови блока в АЕЦ Козлодуй, плюс нова АЕЦ.
6. Държавна банка само за бързо и евтино кредитиране на малък и среден бизнес.
7. Създаване на кооперативна банка с начално финансиране от държавата специално за селското стопанство.
8. Ликвидиране на безработицата за 6 месеца със специална държавна програма за заетост чрез държавни проекти и поръчки.
9. Създаване с държавно финансиране на високотехнологичен парк и държавен център за реализация на български изобретения и патенти.
10. Генерално пренасочване на българската икономика към Китай, Индия, Бразилия, Япония и Русия, което дава стратегическа опора на целия план.
ЗЕЛЕНИТЕ1. Инвентаризация на държавното участие в икономиката и преоценка на необходимостта от субсидии; прекратяване на порочната практика за държавно подпомагане на икономически неефективни и опасни за здравето и околната среда производства, оправдавано със „социалната цена” на закриването на такива производства; пренасочване на освободените средства към програми за промяна или повишаване на квалификацията на освободените работници.
2. Приоритетно развитие на разнообразен и ефективен зелен бизнес, водещо до създаване на зелени работни места чрез промени в управлението на обществените финанси, промени в икономическите програми и стратегии, както и въвеждане на съответни инициативи и програми в образованието. Популяризация на концепцията за остойностяване на екосистемните услуги, зелените обществени поръчки (green public procurement) и зеленото счетоводство.
3. Стимулиране на производството и предоставяне на стоки и услуги с висока добавена стойност, с прилагане на екологично съобразени технологии и бизнес подходи.
4. Улесняване на взаимодействието между научните среди и бизнеса в търсене на иновативни технологии и усъвършенстване на интегрираните технологии, бизнес-процеси и практики.
5. Стриктно и контролирано прилагане на публично-частното партньорство, като се гарантира опазването на обществения интерес и се максимизира съотношението „цена-качество”.
6. Недопускане на фирми, регистрирани в офшорни зони, до участие в обществени поръчки и всякакви други проекти, свързани с използването на обществено имущество, публични средства и/или природни ресурси.
7. Ограничаване и строг контрол на инфраструктурните монополи; публичност при тяхното управление.
8. Развитие на всички форми на природосъобразен туризъм с максимална добавена стойност за местните общности, който се основава на дребните и средните предприемачи2.
9. Въвеждане на финансови и административни стимули за обособяване на съвкупности от предприятия в териториална близост, чиито производства да позволяват взаимно оползотворяване на отпадъците и намаляване на енергопотреблението.